Wybory uzupełniające ławników 2024 r.
XMLInformacja
o wyborach uzupełniających ławników na kadencję 2024-2027
podstawy prawne:
- ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 poz. 217 ze zm.);
- rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 października 2022 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz. U. poz. 2155);
- uchwała nr LXXVIII/679/2024 Rady Miejskiej Inowrocławia z dnia 29 stycznia 2024 r. w sprawie ustalenia terminów realizacji czynności niezbędnych do dokonania wyborów uzupełniających ławników na kadencję 2024 -2027 do Sądu Rejonowego w Inowrocławiu.
ŁAWNIKIEM MOŻE BYĆ WYBRANY TEN, KTO:
(art. 158 § 1 ww. ustawy)
-
posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
-
jest nieskazitelnego charakteru;
-
ukończył 30 lat;
-
jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku;
-
nie przekroczył 70 lat;
-
jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika;
-
posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
(art. 159 § 1 ww. ustawy)
- osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;
- osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
- funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;
- adwokaci i aplikanci adwokaccy;
- radcy prawni i aplikanci radcowscy;
- duchowni;
- żołnierze w czynnej służbie wojskowej;
- funkcjonariusze Służby Więziennej;
- radni gminy, powiatu i województwa.
Uwaga! Nie można być ławnikiem jednocześnie więcej niż w jednym sądzie.
KANDYDATÓW NA ŁAWNIKÓW MOGĄ ZGŁASZAĆ:
(art. 162. § 1 ww. ustawy)
- prezesi właściwych sądów;
- stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe zarejestrowane na podstawie przepisów prawa z wyłączeniem partii politycznych;
- co najmniej 50 obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- karta zgłoszenia kandydata na ławnika,
(zgłoszenia kandydata dokonuje się na karcie zgłoszenia, której wzór określa załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 października 2022 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz. U. Nr 121, poz. 693).
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia dołącza się następujące dokumenty:
(na podstawie art. 162. § 2 ww. ustawy)
- informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby (koszt opłaty za wydanie ponosi Skarb Państwa);
- oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona;
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika (koszt opłaty za badanie lekarskie i za wystawienie zaświadczenia lekarskiego ponosi kandydat na ławnika).
Uwaga! ww. dokumenty powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż trzydzieści dni przed dniem zgłoszenia (art. 162. § 5 ww. ustawy). - dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia przez 50 obywateli dołącza się również:
- listę osób zawierającą imię (imiona), nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, miejsce stałego zamieszkania i własnoręczny podpis każdej z pięćdziesięciu osób zgłaszających kandydata (art. 162. § 4 ww. ustawy).
Uwaga! osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata na ławnika przez obywateli jest osoba, której nazwisko zostało umieszone jako pierwsze na liście (art. 162. § 6 ww. ustawy).
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia przez stowarzyszenie, inną organizację społeczną lub zawodową, zarejestrowaną na podstawie przepisów prawa, dołącza się również:
- aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji dotyczące tej organizacji (koszt opłaty za wydanie ponosi Skarb Państwa).
Uwaga! dokument powinien być opatrzony datą nie wcześniejszą niż trzy miesiące przed dniem zgłoszenia.
Kartę zgłoszenia oraz druki załączników można pobrać w Urzędzie Miasta Inowrocławia, al. Ratuszowa 36:
- w Biurze Obsługi Interesantów i Kontroli (parter),
- w Biurze Rady Miejskiej Inowrocławia (pok. 109, I piętro),
- na stronie internetowej Urzędu Miasta Inowrocławia pod adresem: www.bip.inowroclaw.pl
(zakładka: RADA MIEJSKA/Ławnicy/Wybory uzupełniające ławników 2024 r.).
MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW:
Urząd Miasta Inowrocławia, al. Ratuszowa 36 – Biuro Rady Miejskiej
(I piętro, pokój nr 109)
od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1500.
- szczegółowe informacje nt. zgłaszania kandydatów można uzyskać na stronie internetowej BIP Urzędu pod adresem: www.bip.inowroclaw.pl
(zakładka: RADA MIEJSKA/Ławnicy/Wybory uzupełniające ławników 2024 r.) oraz pod numerami telefonów: (52) 35 55 223, (52) 35 55 293, (52) 35 55 292.
W celu zapoznania się z opublikowanymi artykułami proszę wybrać
odpowiedni dział w kolumnie menu przedmiotowego