Komórka realizująca
|
Urząd Stanu Cywilnego
|
Rodzaj sprawy |
ZGŁOSZENIE URODZENIA DZIECKA |
Wymagane dokumenty |
Zgłoszenia urodzenia dokonuje się w oparciu o kartę urodzenia lub kartę martwego urodzenia, przekazywana do urzędu stanu cywilnego przez miejscowy szpital, w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia (w przypadku martwego urodzenia w terminie jednego dnia), przedkładając następujące dokumenty:
- Dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport w przypadku cudzoziemca)
- Jeżeli zgłaszający urodzenie jest w posiadaniu odpisu skróconego aktu małżeństwa rodziców dziecka, które zostało zawarte poza Inowrocławiem - prosimy o jego zabranie.
W przypadku zgłoszenia urodzenia dziecka, którego rodzice nie pozostają w związku małżeńskim, należy zapoznać się z tematem UZNANIE OJCOSTWA
|
Dokumenty do pobrania |
|
Opłaty |
Sporządzenie aktu urodzenia jest wolne od opłat. |
Miejsce złożenia dokumentów |
Urząd Stanu Cywilnego, pok. nr 11a aleja Ratuszowa 36 88 - 100 Inowrocław tel. 52 35 55 211
|
Czas załatwienia sprawy |
niezwłocznie, po zrealizowaniu migracji aktu małżeństwa sporządzonego poza Inowrocławiem do Bazy Usług Stanu Cywilnego |
Tryb odwoławczy |
nie przysługuje |
Podstawa prawna |
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 709), - ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 1000), - ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 1359), - Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 12 stycznia 2015 roku w sprawie wzoru karty urodzenia i karty martwego urodzenia (Dz. U. z 2015 r. , poz. 171). |
Uwagi |
Zgłoszenia urodzenia dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka, w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia w ustawowym terminie, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza akt urodzenia dziecka z urzędu, wybierając dziecku imię. Zgłoszenia urodzenia dokonują: - matka lub ojciec dziecka, - przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki, - pełnomocnik. Jeżeli zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona jakie maja być wpisane do aktu urodzenia dziecka. Kierownik USC rejestrując noworodka występuje, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o nadanie numeru PESEL. Bezpośrednio po sporządzeniu aktu urodzenia wydawany jest jeden odpis aktu urodzenia. |