Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze
Klauzula
informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w
związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu
cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i
nazwiska)
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA
Administratorami są:
1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w
Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój
rejestru,
2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji,
mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 – odpowiada
za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego
oraz zmiany imienia i nazwiska.
W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji
papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego
administratorem jest:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w
Inowrocławiu.
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można
się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod
adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub
pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Spraw
Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres
siedziby administratora.
Z administratorem – Kierownikiem Urzędu Stanu
Cywilnego w Inowrocławiu można się
skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora – w Inowrocławiu
(88–100) przy al. Ratuszowej 36.
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył
inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez
email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i
Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani /
Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub
pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator - Inspektor Ochrony Danych, z
którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez adres email:
iod@inowroclaw.pl
Z Inspektorem Ochrony Danych można się
kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych
oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA
Pani / Pana dane mogą być przetwarzane w celu:
· sporządzenia aktu urodzenia dziecka
· sporządzenia aktu małżeństwa
· sporządzenia aktu zgonu
· przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i
realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa
· przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego
małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
· przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego
dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia
· przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko
jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo
nosiłoby ich wspólne dziecko
· przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub
imion
· wydania zaświadczenia o stanie cywilnym
· wydania odpisu aktu stanu cywilnego
· wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa
za granicą
· wydania zaświadczenia o zaginięciu lub
zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu
księgi stanu cywilnego
· sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia
aktu stanu cywilnego
· realizacji wniosku o sporządzenie polskiego
aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub
innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą
· realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie
małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks
rodzinny i opiekuńczy
· realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o
przyjętych sakramentach
· realizacji wniosku o zmianę imienia lub
nazwiska.
· dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki
dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie
· wydania dokumentów z akt zbiorowych
· zameldowania
· nadania numeru PESEL.
Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego
stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.
Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na
podstawie przepisów ustawy Prawo o aktach
stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska.
ODBIORCY DANYCH
Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia
dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty
określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także
służby.
Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego
stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL.
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA
TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ
Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów
mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych,
których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH
Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe
rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje
przez okres:
1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta
zbiorowe rejestracji stanu cywilnego
dotyczące aktu urodzenia;
2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz
akta zbiorowe rejestracji stanu
cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu
zgonu.
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do
Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób,
nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO
Przysługuje Pani/Panu również prawo
wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych
w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub
miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH
Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego
wprowadzane są przez następujące organy:
- kierownik urzędu stanu cywilnego
sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich
zmiany;
- kierownik
urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska.
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA
DANYCH
Obowiązek podania danych osobowych wynika z
ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i
nazwiska.