Komórka
realizująca
|
Wydział Obsługi Mieszkańców i Spraw Obywatelskich
|
Rodzaj sprawy
|
Wydanie dowodu osobistego
|
Wymagane
dokumenty
|
- jedna kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej z zachowaniem symetrii w pionie i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Osoba na fotografii musi patrzeć na wprost oraz mieć naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice.
Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Do wniosku składanego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492x633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35x45 mm.
- skrócony odpis polskiego aktu urodzenia albo skrócony odpis polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenie sądu w przypadku niezgodności danych osobowych,
- dokument poświadczający obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa,
- ważny dowód osobisty, ważny dokument paszportowy lub inny dokument zawierający fotografię, jeżeli osoba nie posiada ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego, w celu potwierdzenia tożsamości i obywatelstwa osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.
|
Dokumenty do
pobrania
|
-
|
Opłaty
|
Bez opłaty
|
Miejsce złożenia
dokumentów
|
Organ dowolnej gminy
|
Czas załatwienia
sprawy
|
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku
|
Tryb odwoławczy
|
Nie przysługuje
|
Podstawa
prawna
|
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671, ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. 2023 r. poz. 2798),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1431),
- ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. 2023 poz. 1234).
|
Uwagi
|
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w organie dowolnej gminy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców można złożyć przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. W tym przypadku osoba jest zobowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz pobrania odcisków palców. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun lub kurator.
Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osób, które nie ukończyły 12 roku życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został on złożony. Wyjątek stanowią osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych, za których odbiory dokonuje rodzic lub kurator. Przy odbiorze dowodu osobistego należy przedłożyć aktualnie posiadany dowód osobisty.
Odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, od której przysługuje środek odwoławczy do właściwego Wojewody.
|
|
|