

Tryb rozpatrywania indywidualnych spraw - informacje ogólne
Postępowanie
administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu administracji
publicznej wszczynane jest na żądanie strony np. poprzez złożenie
podania, wniosku lub z urzędu. Podania, wnioski strona może składać
pisemnie, telegraficznie,drogą elektroniczna, za pomocą faksu a także
ustnie do protokołu. Wniesione podanie powinno zawierać co najmniej
wskazanie osoby od której pochodzi, jej adres, treść żądania, jeżeli
przepisy szczególne wymagają podania innych informacji winny one również
znaleźć się w podaniu.
Wszelkie żądania
wszczęcia postępowania należy składać w Biurze Obsługi Interesantów i
Kontroli /parter Ratusza/, natomiast sprawy z zakresu działania Wydziału
Spraw Społecznych i Promocji Zdrowia oraz Urzędu Stanu Cywilnego
bezpośrednio w tych wydziałach. Wnoszący podanie ma prawo żądać
potwierdzenia wniesienia podania, urzędnik zaś, ma obowiązek spełnić to
żądanie. Datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia organowi
podania lub wniosku. Jeżeli wniesione podanie nie czyni zadość
wymaganiom ustalonym w przepisach prawa urzędnik wzywa wnoszącego
podanie do usunięcia w terminie siedmiu dni braków, ich nieusunięcie
spowoduje, że podanie nie zostanie rozpatrzone. Podanie pozostawia się
również bez rozpoznania jeżeli brak w nim adresu wnoszącego i nie ma
możliwości ustalenia tego adresu.
Jeżeli
podanie wniesiono do niewłaściwego organu, urzędnik prześle je do
organu właściwego i powiadomi o tym stronę. Jeżeli zaś nie można ustalić
na podstawie zawartych danych, który organ jest właściwy, albo gdy z
podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd, urząd zwraca je
wnoszącemu z właściwym pouczeniem. Urzędnicy załatwiający sprawę nie
mogą żądać zaświadczeń na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego
znanych im z urzędu badź możliwych do ustalenia na podstawie
posiadanych ewidencji, rejestrów lub dokumentów urzędowych
przedstawionych przez stronę do wglądu.
Jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania nie może uzyskać w formie dokumentu elektronicznego zaświadczenia wymaganego do potwierdzenia faktów lub stanu prawnego lub innego dokumentu wydanego przez podmiot publiczny w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, jak również potwierdzenia uiszczenia opłat i kosztów postępowania może złożyć elektroniczną kopię takiego dokumentu, po uwierzytelnieniu jej przez wnoszącego przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ww. ustawy czyli czytelnych skanów lub zdjęć. W przypadku gdy kopia nie pozwala na weryfikację autentyczności oraz integralności lub jeżeli jest to uzasadnione innymi okolicznościami sprawy organ administracji publicznej może żądać przedłożenia oryginału zaświadczenia, innego dokumentu lub potwierdzenia uiszczenia opłaty i kosztów postępowania. Dokumenty lub potwierdzenie uiszczenia opłaty i kosztów postępowania przechowywane są przez stronę lub innego uczestnika postępowania do czasu gdy decyzja kończąca postępowanie stanie się ostateczna.
Urzędnicy zobowiązani są do przestrzegania terminów załatwienia sprawy
wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego, a także
przepisów szczególnych. Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy,
których stan faktyczny i prawny może być od razu wiarygodnie ustalony
przy wszczęciu postępowania na podstawie istniejącego materiału
dowodowego. Przestrzeganie ściśle wyznaczonych terminów załatwiania
spraw zależy od tego, czy trzeba przeprowadzić postępowanie
wyjaśniające,a także od stopnia trudności załatwienia sprawy.
Załatwienie takiej "trudnej sprawy " powinno nastąpić nie później niż w
ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w
ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Do omawianych
wyżej terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach
prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia
postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo
przyczyn niezależnych od organu.
O każdym
przypadku niezałatwienia sprawy w terminie, urzędnik zobowiązany jest
zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazać nowy termin jej
załatwienia. W każdym stadium postępowania strona może przeglądać akta
sprawy oraz sporządzać z nich notatki lub odpisy. Strona może żądać
uwierzytelnienia sporządzonych odpisów z akt sprawy o ile jest to
uzasadnione ważnym interesem strony. Od wydanej w sprawie decyzji
administracyjnej przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania w
terminie 14 dni od daty jej doręczenia, a gdy decyzja została ogłoszona
ustnie - od dnia jej ogłoszenia. Odwołanie - zgodnie z pouczeniem
zawartym w decyzji - należy składać za pośrednictwem organu, który ją
wydał np. prezydenta. Środki odwoławcze w sprawach z zakresu zadań
własnych gminy rozpatruje Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bydgoszczy,
zaś w sprawach należących do zadań zleconych gminie - Wojewoda Kujawsko
- Pomorski.
Wytworzył: Ewa Dzikowska (11 czerwca 2014)
Opublikował: Robert Wawer (11 czerwca 2014, 12:10:48)
Podmiot udostępniający: Miasto Inowrocław
Ostatnia zmiana: Barbara Straszewska (19 stycznia 2016, 11:35:20)
Zmieniono: zmiana
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 7470